Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

OPZ-Geel (2)

AP (1)

UCLL (1)

VIVES (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2021 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Casusboek schematherapie : 21 voorbeelden uit de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789036826310 9789036826327 Year: 2021 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek laat psychologen, psychiaters en andere geïnteresseerden zien hoe schematherapie succesvol kan worden toegepast in de praktijk. Het toont wat de mogelijkheden zijn van deze therapiemethode, waarbij de nadruk ligt op de opbouw van de behandeling.In Casusboek Schematherapie ? 21 voorbeelden uit de praktijk kan de lezer stapsgewijs volgen hoe een schematherapie van begin tot eind wordt vormgegeven. Daarbij is er aandacht voor verschillende soorten problemen en doelgroepen. Zo gaan de auteurs in op behandeling van cliënten met comorbiditeit (bijvoorbeeld PTSS of verslaving), en op verschillen in leeftijd en setting (zoals individueel, of in een groep).Telkens wordt uitgelegd hoe keuzes zijn gemaakt, hoe de indicatiestelling tot stand kwam, hoe het behandelplan werd samengesteld, en welke uitdagingen er waren om de therapie tot een goed einde te brengen. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt in de conceptualisatiefase, herkenningsfase, veranderingsfase en de eindfase.Het boek biedt daarnaast praktische handvatten: elk hoofdstuk bevat aandachtspunten en tips over het onderwerp dat besproken is. De illustraties van Heleen Grandia maken het verhaal toegankelijk en brengen de soms ingewikkelde interne dynamiek helder in beeld.https://www.bsl.nl/shop/casusboek-schematherapie-9789036826310


Book
PEERS sociale vaardigheidstraining voor jongeren met ontwikkelings- en autismespectrumstoornissen : handleiding voor trainers
Authors: ---
ISBN: 9789492297228 9492297221 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Hogrefe Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beperkte sociaal-communicatieve competenties vormen de kern van een autismespectrumstoornis.De adolescentie vormt voor veel jongeren met een autismespectrumstoornis een uitdaging, doordat er in deze levensfase een groot beroep gedaan wordt op sociale en communicatieve vaardigheden om te komen tot de acceptatie door leeftijdsgenoten.Lang werd verondersteld dat er weinig uitzicht was op verbeteringen in de sociale competenties van mensen met autisme. Recenter onderzoek toont echter aan dat bij een deel van de mensen met autisme een positieve ontwikkeling van sociale competenties mogelijk is. Deze ontwikkeling kan extra gestimuleerd worden door middel van sociale vaardigheidstrainingen. Deze trainingen zijn gericht op het via bewuste cognitieve processen expliciet aanleren en intrainen van sociaal bewustzijn, sociaal redeneren en sociaal handelen.Het Amerikaanse Program for the Education and Enrichment of Relational Skills (PEERS) van Elisabeth Laugeson en Fred Frankel is een sociale vaardigheidstraining die specifiek ontwikkeld is voor middelbare scholieren van 12-18 jaar met een autismespectrumstoornis, die gemotiveerd zijn om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.De PEERS handleiding voor trainers bevat 14 volledig uitgeschreven wekelijkse groepsbijeenkomsten, waarin met allerlei werkvormen en met betrokkenheid van de ouders sociale vaardigheden worden aangeleerd. In de PEERS-training komen onderwerpen aan bod die voor het sociaal functioneren van adolescenten cruciaal zijn: gespreksvaardigheden, het kiezen van geschikte vrienden, gepast gebruik van humor, het mengen in een gesprek en het afronden van een gesprek, afspreken met vrienden, en het omgaan met afwijzing, meningsverschillen, geruchten of roddels.https://www.hogrefe.com/nl/shop/peers-sociale-vaardigheidstraining-voor-jongeren-met-ontwikkelings-en-autismespectrumstoornissen-95576.html

Listing 1 - 2 of 2
Sort by